Nieuws: nieuw klaslokaal, tienerkring en meer

11 augustus 2016 - Distrito de Víctor Larco Herrera, Peru

Mijn vorige blog is aardig lang geleden – hoog tijd voor een update dus.

Volgens de originele plannen zou mijn verblijf in Peru weer een half jaar duren. Maar... ik ben nog steeds in Trujillo. Ik heb besloten mijn tijd hier met nog een half jaar te verlengen. Om dat met mijn visum te regelen ben ik een paar dagen de grens over geweest naar Ecuador. In december kom ik wel echt terug naar Nederland. Maar goed, dat duurt nog een paar maandjes.

Waar ben ik de afgelopen tijd mee bezig geweest? Van alles eigenlijk, maar laat ik met de belangrijkste dingen beginnen.

Het schooljaar hier in Peru is inmiddels op de helft, en het project 'Fortaleza Insight' is in volle gang bezig. Naast helpen met de organisatie hiervan, help ik dit jaar ook mee met het onderwijs zelf. We hebben leerling van 4 tot en met 15 jaar op dit moment, aardig uiteenlopend dus. We zijn ook gezegend met de constructie van een mooi nieuw klaslokaal waar we met alle leerlingen werken (Zie hiervoor ook de foto's). Het is mooi om te zien hoe een meisje uit groep 3, dat eerst helemaal niet kon schrijven, nu beetje bij beetje vooruitgaat en woorden schrijft met mooie letters; en hoe een meisje uit de derde klas beetje bij beetje haar achterstand wegwerkt en haar resultaten op school verbetert. Want de werkelijkheid is dat veel kinderen problemen hebben op school; de eisen die de scholen stellen zijn te hoog gegrepen, kinderen kopiëren informatie van het schoolbord maar begrijpen niet wat ze hebben opgeschreven... ze worden geacht wiskundige problemen op te lossen maar kennen nauwelijks de tafels van vermenigvuldiging. Dan heb ik het nog niet eens over de emotionele gevolgen die de kinderen ervaren omdat ze het gevoel krijgen dat ze niet slim zijn, het niet kunnen... Deze problemen worden uiteraard niet van de ene op de andere dag opgelost, maar dit project levert een positieve bijdrage, en ik ben blij daar een bijdrage aan te kunnen leveren.

Naast lesgeven en coördineren participeer ik ook in andere bezigheden in het kerkelijk leven in de gemeente van Trujillo. Zo leid ik een kring met tieners, met wie ik elke zaterdag bijeenkom in het huis van een van hen. De kringen zijn een essentieel onderdeel van de kerk en zijn een vorm van doordeweekse betrokkenheid bij de kerk voor het grootste deel de gemeenteleden. Het is mooi te zien dat deze gemeente echt leeft; er is betrokkenheid voor elkaar, en het verlangen meer mensen te betrekken bij het werk van God, wat zich uit doordat men vrienden en familie uitnodigt voor de kringen en zo aan de gemeente verbindt.

De Peruaanse werkelijkheid is in vele opzichten anders dan de Nederlandse. Ik kan uit ervaring spreken, want ik leef die werkelijkheid een jaar lang elke dag. Ik woon namelijk dit jaar bij een Peruaanse familie in huis. Toch is mijn positie anders, en heb ik, puur en alleen omdat ik Nederlandse ben, mogelijkheden die hier moeilijk(er) te verkrijgen zijn. Peru is nu eenmaal een arm land, en ook nog eens een land dat veel corruptie kent. Daarentegen heeft Peru ook veel goede kanten. Zo is er een sterk gemeenschapsgevoel dat wij in Nederland vaak missen – en dat zeker in de kerk niet mag ontbreken. De wetenschap dat we niet alleen individuen zijn, maar deel van een familie, deel van een gemeenschap, met een specifieke plaats daarin. De armoede die het land tekent, vormt ook een motivatie voor veel Peruanen om zich daar niet bij neer te leggen, maar elke dag te werken, te streven iets verder te komen.

Maar het gebrek aan middelen beperkt ook het resultaat dat we met het project 'Fortaleza Insight' kunnen bereiken. Om meer te kunnen doen voor de kinderen zijn er op dit moment inkomsten nodig, bijvoorbeeld om docenten te betalen en materialen te kopen. Ik doe daarom een beroep op jou, beste lezer, om een bijdrage te geven voor dit project. Dit kan gemakkelijk via de website van de GZB, die hiervoor een project heeft gestart. Je kunt daar direct via iDEAL betalen, of via je eigen rekening een bedrag overmaken. De link is: https://www.gzb.nl/over-gzb/projecten-werkvelden/project?id=299. Overmaken vanaf je rekening kan naar de GZB op rekeningnummer NL29 INGB 0000 0280 16 o.v.v. projectnummer project PE.2.006.

Bedenk het zo; als is je bijdrage klein, elke bijdrage helpt.

Wil je meer weten over het project of mijn verblijf in Peru? Aarzel niet het me te vragen. Ik blijf tot december in Trujillo, daarna ben ik Nederland uiteraard ook bereikbaar.

1. W dekker-vierwind:
    29 augustus 2016
    Dag Regine,

Mooi om weer wat van jouw zijn en je werk in Peru te lezen! Ik proef daarin je hart met liefde voor de kinderen daar en ook voor anderen! Zeer waardevol Regine. We denken vaak: is het niet een druppel op een gloeiende plaat maar vele druppels zouden wel eens echt verkoeling kunnen geven dus blijf in dit alles dicht bij jezelf en ga door! De kinderen zullen je er áltijd dankbaar voor zijn als ze gevoeld hebben hoe je hen verder wil helpen in dingen begrijpen en dat ze niet negatief over zichzelf moeten denken. Fijn ook dat er een mooi klaslokaal is, dat zijn wel een beetje basisdingen hé..!? Maar we vinden het ook heel moedig van je om daar dit hele jaar te zijn. We weten dat je vanuit je geloof werkt en aanwezig bent daar maar je moet daarin ook van jezelf geven en dat is misschien niet altijd makkelijk. Leerzaam overigens ook wel hé als je zo schrijft dat gemeenschapszin daar sterker is dan hier. Ja, hier zijn we met z'n allen modern geworden en denken het wel individualistischer op te kunnen lossen.. Maar dat maakt uiteindelijk ook eenzamer en op jezelf teruggeworpen. Gemeenschappen als kerken zijn en blijven zo ontzettend belangrijk! En gelukkig zijn er ook hier die tegen aanvechting in blijven geloven in God en Jezus willen volgen.

Een lieve groet van ons, sterkte ook in alles en vertrouwen toegebeden!

(ds) Wim en Wijmie Dekker