Eerste indrukken

13 januari 2015 - Chiclayo, Peru

Ik ben nu een week in Peru, tijd dus voor een update.

Op 6 januari ben ik geland in Lima, Peru, waar ik heb overnacht, om de volgende dag door te reizen naar Chiclayo. Het plan was om in Lima 's ochtends eerst even wat geld te pinnen en dan wat te zien van het oude centrum van Lima. In Peru gaan dingen echter vaak niet volgens plan, en zo ook mijn eerste dag in Peru. Bij het pinnen werd mijn pinpas namelijk ingeslikt door de automaat, en de medewerken van de bank verzekerde met dat het minstens een dag zou duren voor ik 'em terug kon krijgen. En dat terwijl ik tussen de middag op het vliegtuig moest stappen naar Chiclayo. Enfin, na veel aandringen, duidelijk maken dat ik mijn pas écht snel terug moest hebben, en een bezoekje aan de notaris lukte het vlak voor ik naar het vliegveld moest vertrekken de pas terug te krijgen. Ik heb me er maar op ingesteld dat dit soort dingen hier in Peru gebeuren, en dat het allemaal wel goed komt, wat ook hier het geval was.

Daarop verliet ik dus de miljoenenstad Lima (het is ook echt gigantisch en chaotisch) voor het iets kleinere Chiclayo; gelegen tussen oceaan en woestijn, met een graadje of 30. Hier verblijf ik nog twee weken bij de familie Kommers, tot ik naar mijn uiteindelijke plek in Trujillo ga. Afgelopen weekend ben ik daar alvast geweest om kennis te maken met de gemeente waar ik aan het werk ga, de gemeente Larco van de IEPRP (Iglesia Evangelica Presbiteriana y Reformada del Peru). Mijn eerste ervaring met de Peruanen is dat ze heel hartelijk en verwelkomend zijn, een goed begin dus. De taal is nog wel een uitdaging, dus de komende twee weken staan in het teken van studeren, studeren en nog meer studeren. Gelukkig kunnen sommige jongeren uit de kerk ook wat Engels!

Er zijn nog veel meer dingen die ik zou kunnen beschrijven over het leven in Peru, maar er moet ook nog wat overblijven voor de komende maanden dus daar wacht ik nog even mee. Ik kan in ieder geval vertellen dat het goed met me gaat; ik ben inmiddels aardig over mijn jetlag heen, al ben ik wel echt moe aan het eind van de dag. Ik geniet van het weer, de mensen, het eten (zoveel soorten fruit!) en alle nieuwe indrukken. Ik heb een paar foto's toegevoegd zodat jullie een beetje een beeld kunnen vormen van mijn huidige omgeving.

De groeten uit Peru!

1. Wilma W:
    15 januari 2015
    Leuk om je blog te lezen! Ik ga je volgen in het verre Peru!
  2. Leon Nieuwenhuize (weet je nog?):
    16 januari 2015
    Hey, Regine,

Sow, ik ben jaloers op je. Heel veel plezier in Peru!

Groetjes,
    Leon.
  3. Betty V:
    5 februari 2015
    Leuk Regine!

Ben benieuwd naar je volgende update!

Groetjes Betty
  4. Sieneke:
    17 februari 2015
    Hee lieve Gien,

Ik moest aan je denken door alle foto's die anderen gepost hadden op facebook. Heel leuk om je tussen de mensen en omgeving daar te zien! Ik ben benieuwd naar al je nieuwe verhalen =)

Liefs,
    Sieneke